بخش دوم-آزمونهای آزمایشی

در ادامه بررسی نقش موسسه های حقوقی در آزمونهای حقوقی به بررسی لزوم یا عدم لزوم شرکت در آزمونهای آزمایشی این موسسه ها خواهم پرداخت.

یکی از مراحل مطالعه و یادگیری و آمادگی یک داوطلب برای شرکت در آزمونهای حقوقی مرحله سنجش و تست خود پس از مطالعه بخشی از دروس است، کتب تستی موجود در بازار بخشی از این سنجش را به عهده دارد، اما سنجشی مفید فایده است که مرتب و منظم و در فواصل مشخص باشد و بطور همه جانبه کیفیت مطالعه داوطلب شرکت در آزمونهای حقوقی  را بسنجد و به نحو دقیقی نکات قوت و ضعف داوطلب را بر او هویدا سازد.

این روزها موسسه های آموزشی بسیاری خدمات آزمونهای آزمایشی را ارائه می دهند بطورکه انتخاب را برای داوطلبان مشکل ساخته و ممکن است داوطلبی در آزمون آزمایشی غیر استاندارد شرکت کند و آنطور که باید و شاید از خدمات آزمون آزمایشی مفید بهره نبرد. در این نوشتار با توجه به اهمیت شرکت در آزمونهای آزمایشی ویژگیهای یک آزمون آزمایشی استاندارد و مفید را ارائه خواهم داد تا داوطلبان انتخاب بهتری داشته باشند.

ویژگیهای آزمون آزمایشی مفید و استاندارد

1- استاندارد بودن سوالات آزمونها

_ استاندارد بودن سوالات یعنی سوالات آزمون آزمایشی بیشترین شباهت را با آزمون اصلی داشته باشد، در آزمونهای اصلی معمولا سوالات به 3 دسته سخت، متوسط و آسان تقسیم می گردد تا هر داوطلبی فقط به قدر آموخته هایش توانایی پاسخگویی داشته باشد.

_یکی دیگر از معیارهای استاندارد بودن سوالات، خلاقیت در طرح سوالات و تکراری نبودن صرف و کپی نکردن از کتب تستی موجود در بازار است.

_ برخی موسسات سوالات آزمونهای خود را بر اساس مطالب تدریس شده در کلاسها و جزوات خود طرح می کنند تا به داوطلبان القا کنند باید در کلاسها نیز ثبت نام کنند که این دقیقا نشان دهنده ضعف آزمونهای آزمایشی این موسسات می باشد.

_نداشتن اشتباه تایپی در سوالات

_نداشتن اشتباه ماهوی در پاسخها که به سطح علمی طراحان یک آزمون آزمایشی بر می گردد.

2- جامعه آماری مناسب

_ آزمونهایی که دارای جامعه آماری بالایی هستند جایگاه واقعی تری از داوطلب در بین رقبایش را نشان خواهند داد.

3-فاصله مناسب بین آزمونها

_آزمونهای یک هفته ای معمولا داوطلبان را کلافه و خسته از شرکت در آزمون می کند و معمولا برنامه منظمی را نمی توان در یک هفته مطالعه کرد. به نظر می رسد فاصله دو هفته ای بین آزمونها مناسبتر است و امکان برنامه ریزی دقیق و در نتیجه مفیدتر را فراهم خواهد آورد. فاصله بیش از دو هفته بین آزمونها به هیچ وجه مناسب نیست  و اصلا حس رقابت را در داوطلب بوجود نخواهد اورد.

4-داشتن برنامه دقیق تا روز آزمون

_ آزمونی مناسب است که برنامه ای همه جانبه، کامل و منطقی دارد و قابلیت اجرایی شدن را دارد و در عین حال انعطاف لازم را برای مرورهای مناسب به وقت عقب افتادگی از برنامه داشته باشد.

5-هدفمند بودن برنامه آزمون و تعیین مرورهای مناسب لابلای برنامه هر آزمون نه مرورهای کاملا جدا از آزمون

6-بررسی آزمون بلافاصله پس از آزمون

_ آزمون آزمایشی در صورتی مفید فایده خواهد بود و نشانگر نقاط ضعف و قوت و رفع کننده نقاط ضعف خواهد بود که پس از ازمون بطور کامل بررسی گردد. با توجه به اینکه داوطلبان معمولا پس از آزمون در منزل به این مهم نمی پردازند، یک آزمون آزمایشی خوب و همه جانبه با تشکیل کلاس بررسی سوالات و پاسخها با حضور شرکت کنندگان بلافاصله پس از آزمون این خلا را پر کرده و به کیفیت یادگیری داوطلب می افزاید.

7-انتشار کارنامه دقیق و بدون اشتباه بلافاصله پس از آزمون

8- وجود مشاور آزمون

_ داشتن مشاوری که پس از آزمون و بر مبنای کارنامه نقاط ضعف و قوت و راهکارهای  کاربردی را به داوطلب ارائه دهد از نقاط قوت یک آزمون ازمایشی خوب است.

متاسفانه در حال حاضر آزمون آزمایشی که تمام ویژگیها را دارا باشد وجود ندارد اما با تحقیق بیشتر می توان آزمون موسسه ای را انتخاب کرد که بیشترین ملاکها را داشته باشد.